maanantaina, lokakuuta 15, 2007

Draamaa kaupunginhallituksessa

Tänään oli jälleen luontoasioiden kannalta hieno päivä, sillä Nuuksion luontokeskus liikahti taas pari piirua eteenpäin. Käsittelimme konsernijaostossa ja kaupunginhallituksessa Nuuksion luontokeskuksen kiinteistöosakeyhtiön perustamista. Keskuksen omistajiksi ovat tulossa Espoon kaupunki, Metsähallitus ja Solvalla Ab. Jälkimmäinen on mukana, koska luontokeskus on tulossa Solvallaan. Toiminnasta taas tulee vastaamaan Metsähallitus, mutta alueen kunnat ja Espoo vastaavat isosta osasta kuluista. Näiden muodostama yhteistyöryhmä tulee aikanaan vastaamaan toiminnan suunnittelusta.

Edellisen kerran asia oli esillä noin vuosi sitten ja kirjoitin siitä myös silloin, koska hanke on erittäin odotettu. Kansallispuistohan perustettiin vuonna 1993 ja siitä alkaen on sinne suunniteltu luontokeskusta, joka opastaa ja neuvoo kävijöitä luonnossa kulkemisessa. Kansallispuistossa käy ja saa käydä paljon ihmisiä, mutta heidän pitää tietää, kuinka siellä kuljetaan, mitä saa tehdä ja missä ei saa liikkua. Luonnonsuojelun kannalta on tärkeää, että kulkijat pysyvät rakennetuilla poluilla.

Valitettavasti tämäkään päätös ei vielä tee luontokeskuksesta valmista. Nyt käynnistyy asemakaavoitus, jotta sen rakentaminen voisi alkaa 2009 tai viimeistään 2010. Kaavoituksen yhteydessä pohditaan tietysti myös liikenteeseen liittyviä asioita, joista alueen asukkaat ovat olleet huolissaan. Espoon kaupunki vastaa keskuksen asemakaavan valmistelusta ja myöhemmin myös liikenneinvestoinneista (mm. kevyen liikenteen väylä).


Hista: hyvin suunniteltu, puoliksi tehty

Kaupunginhallitus käsitteli tänään myös Histan alueen osayleiskaavaluonnosta. Meille on esitetty, että jonain päivänä Turunväylän varteen Kirkkonummen rajalle kohtalaisen lähelle Ämmässuon kaatopaikkaa nousee 20 000 asukkaan uusi asuinalue.

Palautimme äänestäen osayleiskaavaluonnoksen uudelleen valmisteltavaksi, jotta monet esillä olleet avoimet kysymykset selvitettäisiin. Itse korostin, että tarvitsemme luotettavan suunnitelman siitä, kuinka Histaan järjestetään tehokkaasti toimiva joukkoliikenneyhteys, joka aidosti houkuttelee asukkaita kulkemaan julkisilla liikennevälineillä alusta alkaen.
- Hista ei voi, eikä saa perustua yksityisautoiluun. Jo nyt Turunväylä on ruuha-aikaan tukossa Veikkolaan saakka - kuinka se kestäisi tuhannet uudet työssäkävijät?

Selvitykset pitää tehdä joka tapauksessa. Tässäkin kaavahankkeessa päätee se, että mitä perusteellisemmin alkuun panostetaan, sitä paremmin jatkotyöskentely voi edetä.

Näin tärkeät asiat pitää miettiä kunnolla. Tärkeää on myös se, ettei tässä vaiheessa ole mitään syytä käynnistää alueen asemakaavoitusta. Sen aika ja aikatauluttaminen tulee paljon myöhemmin. Asemakaavoituksen ohjeistamisessa on tärkeää, että saamme Etelä-Espoon yleiskaavan valmiiksi ja sen yhteydessä päätämme yhdessä myös alueiden toteuttamisjärjestyksestä. Kaikki siis aikanaan...


Valtio Espoon kukkarolla

Päätimme myös tänään, että Espoo vastaa Kehä I:n rakentamisesta. Tällaisessa jälkirajoitusmallissa kyse on siitä, että kaupunki rakentaa tien omalla kustannuksellaan ja valtio maksaa aikanaan vastaavan summan kaupungille. Näin valtio syö etukäteen tulevia investointirahojaan, kun sillä ei muka ole nyt rahaa.

Kehä I:n parantaminen on niin tärkeä hanke, että Espoon oli syytä suostua tähän ratkaisuun. Ruuhkat ja liikenneongelmat aiheuttavat myös kustannuksia, jotka toista kautta näkyvät kaupunginkin pussissa.


Rantaraittifarssin huipennusta saa odottaa

Saimme tänään suullisen selvityksen rantaraitista käydyistä neuvotteluista. Tunti tai ehkä enemmänkin taisi keskustelussa aikaa kulua ilman, että mitään uutta olisi syntynyt. Seuraavaan kokoukseen asia tuodaan valmisteltuna päätettäväksi.
- Asiaa seuraavien pitää siis vielä pari viikkoa odottaa, miten kaupunki siirtyy tässäkin asiassa normaaliin päiväjärjestykseen.


Töissä

Olin tänään maanantaina töissä, vaikka naisasialiike Unioni oli kehoittanut naisia jäämään pois töistä. Tiedän, ettei tähän pitäisi puuttua, mutta eikö tässä Tehy-sopassa ole jo ihan tarpeeksi ollut hämmentäjiä? Vai löytyykö vielä lisää niitä, jotka haluavat todistaa olevansa matalapalkkaisten naisten puolella?

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

"Sen aika ja aikatauluttaminen tulee paljon myöhemmin." Voi elämä! Sitten, kun "sen aika" on tullut, ne 20000 ja toiset 20000 potentiaalista alueen asukasta ovat muuttaneet ympäristökuntiin, ja liikenneratkaisujen tekeminen on entistä vaikeampaa.

Kaavoituksen hitaudesta on puhuttu jo vuosia, mutta näköjään ne, jotka ongelmaan voisivat oikeasti vaikuttaa, eivät sitä jostain syystä halua tehdä.