keskiviikkona, maaliskuuta 17, 2010

Lommila uusiksi

Kaupunkisuunnittelulautakunta osoitti tänään poikkeuksellista rohkeutta palauttaessaan Lommilan hypermarketkaavan uudelleen valmisteltavaksi. Lautakunnan tavoitteena on, että alueelle tulee pääasiassa tilaa vievää kauppaa ja enintään 4 000 k-m2 päivittäistavarakauppaa eli ei hypereitä vaan marketteja. Lisäksi lautakunnan näkemyksen mukaan suuri kauppakeskus pitää toteuttaa vaiheittain: vuoden 2015 tienoilla enintään 60 000 kerrosneliötä ja sitten seuraavalla vuosikymmenellä 50 000 k-m2.

- Näin kauppakeskus kasvaisi Sellon kokoiseksi limittäin Espoon aseman alueen kehittymisen myötä, eikä kerralla syöden alueen asukkaiden ostovoiman. Lautakunnalla on pyrkimys kokonaisvaltaiseen suunnitteluun yksittäisen hankekaavan sijaan, siksi se vaati myös asemalta Nimiehenpellon kautta Lommilaan kulkevan akselin tarkempaa suunnittelua. Tavoitteena on löytää Espoon keskuksen muutoksen eväät.

Päätös luo mahdollisuuksia myös Pohjois-Espoon lähipalveluiden kehittymiselle. On kestämätöntä ajatella, että Lommilasta muodostuisi Lippajärven, Viiskorven, Nupurin tai Histankin "lähikauppa".

Lommilan kauppakeskittymä on maakuntakaavan sallima, mutta Pohjois-Espoon yleiskaavassa sitä ei ole. Tuo yleiskaava on laadittu ennen kuin laissa ja muullakin ohjeistuksella on ryhdytty ohjaamaan tarkemmin kaupan sijoittumista. Tältä osin kaava on siis auttamattomasti vanhentunut ja Ely (ent. alueellinen ympäristökeskus) onkin asiasta useampaan otteeseen huomauttanut ja valittanut. Jokainen valituskierros pitkittää erilaisia hankkeita ainakin vuodella tai kahdella.

Lommilan suhteen on tarkoitus etsiä sellainen ratkaisu, josta ei valitettaisi. Kun nyt otetaan lisäaikaa, säästetään aikaa myöhemmin.

Päätös osoittaa rohkeutta käyttää kunnalle kuuluvaa kaavoitusvaltaa ja rohkeutta nähdä kokonaisuus ja suunnitella tulevaisuutta. Se henkii myös uskoa siihen, että vaihtoehtoja on olemassa.

Ehkäpä Espoo on oikeasti edelläkävijä - jopa suunnannäyttäjä. Se ratkeaa, kun näemme kuinka Lommilan suunnittelu tästä etenee.



*

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä tuo on jaana ihan paskapuhetta koko lässytyksesi

Petri Mustakallio kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Petri Mustakallio kirjoitti...

Onpas muuten hyvin ylemmän kirjoituksen otsikkoon sopiva kommentti ;-)

Anonyymi kirjoitti...

ihme kommentointeja

Anonyymi kirjoitti...

Ja matka jatkuu edelleen isoon omppuun täältä keskustasa kun idiootit meni vastustamaan hienoa hanketta joka olisi säästänyt miljoonia kilometrejä henkilöautoilta....sitä kutsutaan köyhän miehen järjenjuoksuksi...

Jaana Leppäkorpi kirjoitti...

Ei tuota hanketta tyrmätty eikä vastustettu. Ei ole mitenkään tavaton ajatus toteuttaa noin iso hanke vaiheittain - tehtiinhän niin jopa Sellon osalta, vaikka se liikenteellisesti sijaitseekin Lommilaa paremmalla paikalla.

Kaikissa tapauksissa Lommilan toteuttamiseen kuluu vielä useampi vuosi. Pahimmillaan sitäkin enemmän, mikäli kaavasta tullaan aikanaan valittamaan oikeuteen.

Anonyymi kirjoitti...

Sellohan on liikenteellinen sumppu Lommilaan verrattuna. Kehä 3 ja Turunväylä sekä sisäiset kadut johtavat kyllä liikennettä.

Alueen kaavoitusta on kyllä vastustettu jo siinä vaiheessa kuin Askon edustaja vastusti IKean tuloa ja ympäristöministeri piti moottoritien risteystä kappaleena kauneinta kansallismaisemaa.

Espoon keskus on ainoa aluekeskust jonka asujamisto on hajallaan ja palvelualue on koko Pohjois-Espoo.

Mutta kyllä siellä joku aina hidastaa ja valittaa.