Syyskauden politiikan arki tuli nopeasti vastaan. Maanantaiaamuna konsernijaostossa käsittelimme HSL:n (Helsingin seudun liikenne) toiminta- ja taloussuunnitelmaa tuleville vuosille, joka veti jokaisen ilmeet vakavaksi.
Espoo on varautunut kuusi miljoonaa pienempään kuntaosuuteen kuin mitä esillä oleva suunnitelma edellyttää. Niinpä virkamiehet olivat valmistelleen meille hyväksyttäväksi lausunnon, jonka mukaan HSL:n pitäisi
- korottaa enemmän kuin + 4,5 % lippujen hintoja, jotta saataisiin miljoona euroa enemmän lipputuloja,
- karsia suunniteltuja parannuksia linjastoissa (mm. uutta linjaa Tillinmäkeen ei tarvita), ja
- käyttää aiottua enemmän ylijäämää ja lisätä tuottavuutta.
Käytännössä siis esitys lähti siitä, että joukkoliikennettä "kehitettäisiin" korottamalla lippujen hintoja ja karsimalla palveluita. Esitys jäi pöydälle ja syystä.
Joukkoliikenteen menot kasvavat Espoossa ja seudulla monesta eri syystä. Polttoainekulut ovat kasvaneet, koska hinta ja verotus on noussut. Linja-autoliikenteen kilpailutusten myötä kulut kasvavat joka kerta. Erityisen suurta kustannusten nousu on nimenomaan bussiliikenteessä ja sitä myöten Espoossa, jonka joukkoliikenne perustuu isolta osin busseihin.
Raideliikenteen kustannusten nousu on maltillisempaa. Jo siitäkin syystä on hienoa, että viimeistään nyt Espooseen rakennetaan metroa. Myös kaupunkiradan jatkotyö olisi tärkeää saada käyntiin. Tässä tilanteessa ne ovat entistäkin kannatavampia investointeja.
Valtion toiminta on kaksijakoista. Toisaalta se tulee pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä noin kuudella miljoonalla. Se on 1,1 % koko seudun joukkoliikenteen toimintatuloista. Samaan aikaan valtio nostaa dieselveroa 1,4 % (8 senttiä /litra), jonka vuoksi siis nimenomaan bussiliikenteen kustannukset nousevat merkittävästi.
Kyse ei ole vain yhden vuoden pulmasta. Jokaisella kerralla kun bussivuoroja on kilpailutettu ovat kustannukset nousseet linjoilla 5-6 %, koska tällä hetkellä yhtiöt tekevät tappiota. Ensi vuonna kilpailutetaan Leppävaaran alueen liikenne, joten sieltä tulee seuraaville vuosille iso lasku maksettavaksi. Miten selviämme siitä?
Hyvä ratkaisut ovat siis nyt tarpeen. Tarvitaan myös poliittista tahtoa edistää joukkoliikennettä. Myös HSL:n pitää tarkastella toimintaansa. Kasvavassa ja kehittyvässä Espoossa tarvitaan lisääntyvää joukkoliikennettä varsinkin kun meillä parhaillaan kehitetään palveluverkkoa keskittämällä toimintoja joukkoliikenteen varteen. Päättäjien on huolehdittava, että uusiin ja isompiin toimipisteisiin pääsee ja kohtuulliseen hintaan.
*
6 kommenttia:
Jaana peräänkuuluttaa hyviä ratkaisuja. Tässä yksi lähes ilmainen keino karsia kustannuksia:
Rakennetaan joukkoliikennekatu Suurpellosta Kuurinniittyyn. Muutetaan bussilinja 154 kulkemaan Tapiolan ja Suurpellon kautta.
154:n uusi reitti olisi nykyistä lyhyempi ja korvaisi linjan 107 ja vähentäisi tarvetta ainakin linjoille 18, 18z ja 270. Säästö vuodessa olisi vähintään 1,5 milj. euroa!
Rahallisia säätöjä ehkä suurempi merkitys olisi sillä, miten uusi linja parantaisi Tuomarilan, Kuurinniityn ja Suurpellon joukkoliikenteen tarjontaa.
Tilanne on siis se, että pienellä investoinnilla kadunpätkään saavutetaan huomattavat säästöt ja parannus joukkoliikenteen palveluihin!!
t. Ääni Tuomarilasta
Olet varmaan tietoinenkin, että kaavoissa tuo yhteys on mahdollinen. Itse olen sitä myös puolustanut ja pitänyt tärkeänä. Ensi vuodelle siitä ei ole apua, mutta se on syytä pitää mielessä.
Kiitos palautteesta!
Mielenkiintoista , että päättäjät sanovat ettei uutta linjaa Tillinmäkeen tarvita. Huomasin itse, että tarvitaan. Asumme sen verran lähellä Latokaskea kuitenkin juuri Tillinmäen puolella, että kuulumme Saunalahden neuvolaan. Kuljen siis kahdella bussilla kahden neuvolan ohi päästäkseni omaan neuvolaan. (vaihdoin neuvolan kyllä heti toukokuussa kun se tuli mahdolliseksi.) Tästä ei mene mitään suoraa bussia Saunalahteen. Uusi hieno Tillimäentie avattiin nyt elokuussa. Muistaakseni tielle yksi rakentamisehto oli, että siihen tulee myös bussilinja. Bussilinja siihen tulee kuulemma vasta ensi vuonna. Mutta siis tuleeko, jos virkamiehet näin ei halua.
Terv Minna
Anteeksi huono muotoiluni. Kyse ei ole siitä, etteikö tuota linjaa tarvita vaan sen tulo siirtyy. On totta ja siitä kyllä muistutettiinkin, että kyseisen tien tarpeellisuutta perusteltiin joukkoliikenteen kehittämistarpeilla.
Valitettavasti nyt parannuksia tulee hitaasti ja toivoaksemme saadaan pidettyä edes nykyinen palvelutaso yllä.
Vapaita käsiä karsia kaikkia ei sentään jaosto antanut, vaikka sitäkin meille esitettiin!
Kuuriniityn ja Suurpellon yhdistävän joukkoliikennekadun rakentamista on varmaankin hidastanut muutaman Kuurinniityn asukkaan vastustus.
Ehkä hanketta on markkinoitu väärin.
Espoon keskuksen ja Tapiolan yhdistävälle pikaratikalle on olemassa suunnitelmat. Ehkä Kuurinniityn joukkoliikennekatua pitäisi markkinoida osana Omnian ja Aallon kampukset yhdistävää pikaratikkaa. Ennen raiteita reittiä liikennöidään yhtenäisesti väritetyillä korkeatasoisilla busseilla vastaavasti, kuin on tehty Jokerin kanssa.
Talon sijainti kävelymatkan päässä ratikasta nostaisi kiinteistön hintaa. Ehkä tämä seikka lopettaisi kuurinniittyläisten yhteyden vastustamisen.
Jotenkin tuntuu, että tästä hankkeesta olisi helposti kehitettävissä kaikkien osapuolten kannalta win-win –tilanne!
Olen tismalleen samaa mieltä! Siis siitä, että joukkoliikenneyhteys olisi myös noiden kulmien asukkaiden etu. Ehkä kaikilla ei ole ollut riittävästi tietoa siitä, ettei yhteys tule olemaan autojen käytössä ja siten muusta läpiajoliikenteestä ei ole pelkoa. Arjen elämää sen sijaan lähellä kulkeva bussiyhteys helpottaa.
Lähetä kommentti