Olin äsken kaupunginhallituksen elinkeino- ja työllisyysjaoston kokouksessa, jonka tehtäviin kuuluu ajoittain tarkistaa Espoon keskuksen kehittämissuunnitelman etenemistä. Kuten moni on varmaan Hesaristakin lukenut listalla oli kysymys kaupungintalon tulevaisuudesta.
Mutta esillä oli myös pieniä suuria asioita aloitteestani, sillä esitin, että otamme kantaa Espoon aseman sillan kunnostamiseen. Kun asiasta keskustelimme huomasimme olevamme yhtä mieltä asiasta ja niinpä esittelijä muutti esitystään. Kaupungin tiedotteessa todetaankin, että "Espoon asemasilta ja aseman ympäristö siistitään vuoden 2008 alkuun mennessä."
Tätä me asukkaat olemme todella odottaneet! Ja kuinka moni muukin tuon aseman kunnon näkeekään heti aamulla asemalle tullessaan. Se ei todella mieltä ylennä ja nyt tuota päätöstä oli hyvä perustella sillä, että Espoo juhlii ensi vuonna 550-vuotista taivaltaan. Kyllä nurkat pitää siihen mennessä saada parempaan kuntoon!
Kaupungintalon kohtalo ratkeaa myös ensi vuonna osana laajempaa arkkitehtikilpailua, jonka tulokset tullaan julkaisemaan juhlaviikolla elokuussa 2008. Itse en ole kaupungintalon innokas suojelija enkä purkaja. Jotain sille kuitenkin pitää tehdä, sillä jokaisella itseään kunnioittavalla kaupungilla pitää olla kunnollinen, hieno ja kaupunkikuvallisesti edustava kaupungintalo.
Sen sijaan kaupungintalon vieressä olevan virastotalo I:n näkisin hyvin mielelläni muuttuvan asunnoiksi. On kuitenkin todella mielenkiintoista nähdä, millaisia ideoita saamme, jotta voimme uudistaa koko virastokeskuksen.
Ja etteikö Espoon keskuksessa tapahtuisi kaikenlaista muutenkin! Oli taas hienoa nähdä listaus tulevista suunnitelmista. Niistä myöhemmin. Ehkä tämä elämä tästä lähtee... Ja joskus on vielä aihetta tuulettaa kunnolla.
8 kommenttia:
Mielenkiintoista seurailla, mitä siellä teilläpäin tapahtuu. Kulovalkean kauppa-asiastakin saattaa tulla totta. Jos näin käy, suuri kiitos sinulle, joka olet asiaa ajanut eteenpäin.
Aloin jo epäillä välillä, olenko täällä kinunnut hyvää vai huonoa asiaa, koska mahdollinen tuleva kauppa tulisi ilmeisesti ihan ostamamme asunnon "ikkunan alle". :) No, lähikauppa se ainakin sitten olisi sanan varsinaisessa merkityksessä.
Kaupan paikka ja viereen suunniteltu Kulotori ainakin roikkuvat keskeneräisenä, joten olisi kyllä hyvä, että jotakin alueelle pian tapahtuisi. Paikoitustilasta varmaan tulee vähän puutetta, mutta eihän pieni lähikauppa paljon parkkipaikkoja tarvitse.
Niin, Kulovalkean alueella ei ole muita palveluita. Tuleekohan sosiaalisia ongelmia. Ainakin
ikkunan alla on oleva metakkaa. ;---) Ja pääsenhän autolla aina
muualle pois.
Voidaanhan Tuomarilan vanha koulu-
kin purkaa. Tielaitoksen
tilat/alueet ovat vielä vapaana.
Saadaan sinne uusi iso pommisuoja.
(Raskasmetallit ja muut aineet
kai sielläkin ongelmana.)
Pysäköintilaitos tulee ns. Kettusen
tontille. Kerrostalojen pysäköintiin. Tuomarilan pysäköinti Oy. Lisää autopaikkoja!
Ruuvi jääkin sikseen.
(Se, mikä oli vanhan kaivonpaikan paikalla, = 1900-luvun alussa erotettu (yhteis)alue, tontinomistajat Tuomarilassa tietävät.) Mikähän käyttötarkoitus sillä olikaan sitten?
Suunnitelmissa oli aivan muuta.
Joo, autollahan pitäisi päästä
ovelta ovelle... ;-) Pitäiskö
vielä sanoa, että palvelupaikalta
toiseen kuten VR:n ovelta ovelle -kuljetus, vrt. tavaravaunut Hesan asemahallissa joskus aikoja sitten. ;-DDD Laitetaan palvelulinja
kulkemaan.
Ko. alue on ollut 60-luvulta lähes
rakentamatonta, muutamaa viihtyisää
omakotitaloa lukuunottamatta. (Jotka nyt sitten jäävät/jäivät
talojen puristukseen/alle.) Aseman vieressä paloi autokorjaamo,
ja kasvihuoneet purettiin 70-luvun
alussa. (Kulovalkea) Ko. alueelta
löytyi myös raskasmetallien jäämiä
ja DDT:tä. Lienee nyt jäänyt rakennusten alle... Vammaisten
toimintakeskus on myös rakennettu
metallisulaton entisten toiminta-
tilojen päälle.
Asemalla paloi kioski 80-luvun
alussa.
Bussi (19) kääntynee tulevaisuudessa Tuomarilan asemalla. (Pohjoispuoli).
Rataa ei sitten enää siirretä pohjoisempaan päin, kuten VR:n
suunnitelmissa oli 60 - 70 - 80 -luvuilla. Turuntien silta ei olisi
antanut periksi. Ja pendoliinot
kallistuvat, silloin kuin toimivat ja jaksavat.
Espoon asema, me, paljasjalkaiset
asukkaat, olemme jo 80-luvulta
ihmetelleet tuota betonista
*'$&@ (kiroilumerkkejä) kuvatusrakennelmaa.
Meidän mielestämme tuollaista ei
olisi koskaan saanut rakentaa. Olisi pitänyt kysyä alueneuvottelu-
kunnan mielipidettä. No, joo, sitähän ei ollut olemassakaan silloin vielä.
Nyt sitten siihen 550-v. -juhlien varjolla luvataan tehdä jotain
parannuksia. Saas nähdä. Meille on
luvattu jo 15 vuotta... Parantaa
tilannetta!!!!!
Suomen toiseksi suurin kaupunki ja tuollainen "käyntikortti"!!!!!!!
Hyi **** (painokelvotonta tekstiä!)
Ei mikään ihme, että hallintokeskustakin on vaadittu Tapiolaan. (Sekään ei ole kuin markkinoiden vaatima markkina-
keskus, joka aiotaan rakentaa täyteen!) Katselkaa tyhjiä liike-
tiloja ja rapistuvia rakennuksia (odottavat kaavaa ja muita tiedonantoja) Tapiola odottaa
Itä-Helsingin densoja tännekin
tulevaksi metron myötä. Onneksi
olkoon! Kuinka monta sataa miljoo-
naa sekin vaatii! Ja katsokaa
kuinka moni kokoomuksen äänestäjä
todella ajaa metrolla, ensiajelun
jälkeen!!!!!!
Virastotalo 1 on niin huonosti rakennettu, että sen ilmastointi
ja lämmitys ei toimi kunnolla!!!
Asunnoiksi sitä ei saa kuin räjäyttämällä koko rakennus. Ja
kuka on hyväksynyt kaikkien virastorakennusten rakentamisen!
Jaa, siitä saisikin hyvän esiasunnon tarvitsijoiden sijan kunnolla kuntoon. Densot ja muut muiden hylkimät "epäsosiaaliset" asukkaat saataisiin sinne ja tuskin kukaan valittaisi.
Onko polakit (suunnittelun) asialla??? (= alkuperäinen kaupungintalon arkkitehtuuri...)
Virastorakennukset ovat häpeä!
Hei,
Kiitos teille kommenteista! Uskon vahvasti, että kulovalkeasta muodostuu miellyttävä asuinalue ja tuo kauppa parantaa sen viihtyvyyttä. Esim. kotiäideille ja vanhemmille ihmisille se on tärkeä asia.
Kulovalkean kaava on hyväksytty 90-luvun lopulla valtuustossa ja olen varma, että sen yhteydessä on riittävällä tavalla selvitetty nuo mahdolliset maan pilaantumiseen liittyvät asiat. En siis olisi huolissani siitä.
Tuonkin alueen asukkailla on monella varmasti auto, vaikka juna-asema onkin erinomaisella etäisyydellä. En pidä huonona, että autopaikat sijoitetaan paikoituslaitoksiin. Meillä on myös toisenlaisia ratkaisuja: autot on laitettu pihan parhaalle paikalle, jolloin lapsien leikkipaikalle on jäänyt tilaa vain jostain nurkasta. Tätä en hyväksy.
Espoon keskuksen suunnittelusta on aikoinaan järjestetty kilpailu, jonka voittivat puolalaiset arkkitehdit. Vastoin yleistä legendaa, ei noita suunnitelmia ole toteutettu. Esim. kaupungintalo on suomalaisen arkkitehdin suunnittelema.
Espoon asema ei piristä kaupunkikuvaa ja kaipaa uudistamista. Se tulee olemaan myös osa tuota tulevaa arkkitehtikilpailualuetta.
Fakta on se, että radan laittaminen tunneliin on liian kallis, mutta asemasilta saattaa muuttua perusteellisesti aikanaa.
Näitä ideoita odotellessa on hyvin tärkeää, että asema kunnostetaan siedettävään kuntoon. Pääsemme vanerilevyistä ja kammottavista hisseistä.
VT1:stä ei voi muuttaa asunnoiksi, eikä oikein kunnollisiksi työpaikoiksikaan. Siksi sen tilalle mielestäni voisi rakentaa asuntoja, kun siellä olevat palvelut keskitetään Samrian viereen tulevaan perheiden taloon.
Espoon keskus tulee jatkossakin olemaan Espoon hallinnollinen keskus. Siitä vallitsee hyvä yhteisymmärrys. Onneksi.
Uudenmaan ympäristökeskus on antanut päätökset pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevan ilmoituksen johdosta. Kulovalkean alueen maaperä on puhdistettu jo rakennettujen asuntojen kohdalta ja mahdolliset uudet löydökset puhdistetaan uusien asuntojen alta. Näistä on tarkat määräykset, joista nykyään ei parane lipsua. Kulovalkean alueen tilannetta olen seurannut ja tiedossa on myös tämä asia ollut, enkä ole siitä huolissani, vaikken ”paljasjalkainen” olekaan.
Tiedän, että Kulovalkeassa asuu myös opiskelijoita, joilla ei ole autoa, ja jotka hyvin mielellään hakisivat sapuskansa lähikaupasta Sellossa ravaamisen sijaan. Suvelan Alepasta kauppakassien kantaminen (polkupyörä varastettiin Helsingissä, Tuomarila on paljon rauhallisempaa aluetta kuin eräs Helsingin lähiö) reilusti yli kilometrin matkan on toinen, muttei sen houkuttelevampi vaihtoehto. Koska kaupalle on paikka kaavoituksessa olemassa, nyt kannattaa kyllä olla aktiivinen, ettei kauppa karkaa kovin kauas tulevaisuuteen.
Äläpäs yleistä, "paljasjalkainen"! Suuri osa Länsiväylän bussimatkustajista on Kokoomuksen äänestäjiä, onhan se kaupunkimme ylivoimaisesti suosituin puolue. Ja nuo samat ihmiset siirtyvät metromatkustajiksi, kunhan sellainen tulee mahdolliseksi.
Itse en tosin tule juuri metroa käyttämään, ihan siitä syystä että en asu Etelä-Espoossa vaan rantaradan varressa. Kuljen työmatkani junalla tai bussilla, vaikka Kokoomusta äänestänkin.
Ja minä taas olen tyytyväinen mitä useampi poliitisesta kannasta riippumatta käyttäisi julkisia liikennevälineitä, koska siten saamme lisää voimavaroja ja painetta kehittää julkista liikennettä yhä paremmaksi ja koska se vaikuttaa myönteisesti ympäristömme laatuun.
Meidän kaikkien yhteinen tavoitteemmehan on saada joukkoliikenteen runko raiteille: eteläisessä Espoossa se on metro ja meillä se on kaupunkirata, kun se aikanaan jatkuu Leppävaarasta eteenpäin.
Kaupalliset arvot ovat niin kovia,
että kauppaa ei sinne tule, vaikka
kuinka vääntäisi. Asiakaspohja
on liian pieni.
Suvelan Alepa (Kirstintie) oli ihme, että se ehdittiin rakentaa ennen markkinavoimien ja
globalisaation aikaa.
Espoon kulttuuriin kuuluu, että
bensa palaa, vaikka se maksaisi
2 E / litra. Ja kuinka paljon
granilaiset kuluttaa Espoon
tiestöä? Granissa oli Espoon
"keskusvirastot" aikoinaan.
Metron myötä saadaan Tapiolaankin
Itä-Helsingin ihannoimat densot.
Aivan rauhallista siellä onkin
ollut, muutamaa tapiolalaista
narkkia lukuunottamatta.
Tuuletusta tarvitaankin Espoon
aseman hisseissä. Se haisee yhtä
pahalta kuin kokoomuslainen
politiikka viime aikoina. Ei se 60-, 70- ja 80-luvuilla ollut tuollaista.
Lähetä kommentti