Espoon valtuusto päättää huomenna Etelä-Espoon raideliikennejärjestelmästä eli metron rakentamisesta. Kokous on tämän valtuustokauden merkittävimpiä ja paljon on erilaisia kirjoituksia lehdissä asiasta ollut. Metron vastustajien rivit harvenevat ja kannattajien joukko kasvaa niin kuin pitääkin, kun tietoa on saatu lisää.
Kokousta tullee seuraamaan paljon väkeä ja se välitetään myös netin kautta. Tällaisissa tilanteissa on pakko jättää myös oma jälkensä historian kirjoihin, ei vain äänestämällä vaan myös puhumalla.
Kokouksesta tulee siis pitkä ja olen valmistautunut siihen mm. käymällä perjantaina kasvohoidossa. Maanantaiaamuna menen salille ennen töihin menoa, jotta saan lihaksetkin virittymään tunnelmaan.
Olen myös miettinyt joitain asioita, joita omassa puheessani taidan ottaa esille:
- YVA-prosessi on ollut aito, todellisia vaihtoehtoja sisältävä ja riittävä päätöksenteon pohjaksi. Minusta tämä YVA kelpaa malliesimerkiksi hyvästä ja perusteellisesta työstä. Se, että YVA:ssa ja siitä tehtävissä johtopäätöksissä otetaan huomioon jo olemassa oleva liikennejärjestelmä (so. Helsingin metro) ei ole johdattelua. Se on realismia ja vastuullista päätöksentekon valmistelua.
- Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen on syytä perustua raideliikenteeseen, koska se on ympäristöystävällisin tapa hoitaa joukkoliikennettä. Tämä on asetettu tavoitteeiksi myös valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa.
- YVA:n mukaan osalla matka-ajat kasvavat Helsingin keskustaan, mutta moni espoolainen kulkeekin muualle kuin rautatieasemalle. Idempään matkustaville metrosta on enemmän hyötyä. Ja todellakin metro saattaa lisätä joukkoliikenteen käyttäjiä ennustetta enemmän, jos esim. bensan hinta nouseekin arvioitua enemmän, mikä on hyvin todennäköistä.
- Päätöksen ehdot ja niiden tarkennukset ovat edelleen hyviä ja perusteltuja. Osa niistä kertoo valtuutettujen tahtotilaa kuntalaisille (asemien turvallisuus, merkittävien viheralueiden säilyminen) ja osa muille yhteistyökumppaneille. Jo nyt tehdyn YVA:n perusteella on järkevää suunnitella metro Kivenlahteen saakka, vaikka nyt päätetäänkin sen ensimmäisestä osasta. Ehdoista käy hyvin ilmi se, että metro on osa pääkaupunkiseudun toimivaa joukkoliikennejärjestelmää ja muutkin sen osat (Kehä II, kaupunkirata, Raide-Jokeri) ovat tarpeellisia. Tulevassa PLJ:ssä on nämä huomioitava ja yhteistyössä toteutettava.
- Metro on taloudellisesti mittava investointi ja valtion pitää osallistua sen rakentamiskustannuksiin vähintään 30 prosentilla, mutta enempäänkin olisi perusteita. En ymmärrä, miksi valtio rakentaa teitä sadankin prosentin rahoituksella, mutta ympäristön kannalta kaikken hyödyllisimpiin hankkeisiin siltä liikenee juuri ja juuri tuo 30 %. Ja kyse on sentään koko maan kilpailukyvyn kannalta perustelluista investoinneista!
On kuitenkin selvää, että ilman nyt tehtävää päätöstä ei varsinaisia rahoituspäätöksiäkään synny ja nämä rahoitusratkaisut vasta johtavat sitten rakentamiseen. Suunnittelu vie aikansa, eikä huominen valtuuston päätös vielä käynnistä rakennustyömaita.
Rahasta puheen ollen metron rakentaminen kestää vuosia ja tulee viemään Espoon budjetista noin 10 miljoonaa euroa vuodessa. Toimialajohtaja Louko on osuvasti verrannut tätä summaan siihen, että WEEGEE-talo vie saman verran vuodessa. Kumpikohan on tavallisen espoolaisen kannalta perustellumpi? Ja samalla pitää muistaa, että käyttökustannuksiltaan metro on esim. bussijärjestelmää edullisempi.
- Demareita on syytetty aatteittensa myymisestä, kun kannatamme metroa, jota perustellaan elinkeinoelämän tarpeilla. Minulle se tarkoittaa uusia työpaikkoja ja työllistymismahdollisuuksia ihan tavallisille ihmisille. Samalla metro merkitsee sujuvampaa työpaikkaliikennettä eli parantaa työssäkäyvien, opiskelijoiden ja muidenkin arjen toimivuutta. Pitkät työmatkat ovat perheiltä ja muusta järkevämmästä toiminnasta pois.
Ei työelämän edellytysten parantaminen siis minulle sosiaalidemokraattina ole vierasta, päin vastoin!
- Näillä ajatuksilla minulle ja koko demariryhmälle metron kannattaminen on harvinaisen helppoa. Olemme olleet vuosikymmeniä metron kannalla ja on hienoa, että nyt muissakin ryhmissä kelkka on kääntynyt ja saamme aikanaan Etelä-Espooseen tehokkaan, luotettavan ja tulevaisuudessakin toimivan joukkoliikenneratkaisun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti